Perlukah Melarang Anak Dara Bersolek

October 12, 2011

Tepek bedak tuw Iman

Tepek bedak tuw biar rata2..

Haaa lepas tuw pakai lipstick kat bibir bukan kat cermin...

Ini la rutin harian anak mama semenjak dua menjak nie... puas dah mama kata nak jadi princess tak payah pakai bedak mama, gincu mama.. Iman memang dah natural lawa...tapi iman tetap nak pakai bedak dan gincu dan sembur perfume... Sebab tuw mama terfikir.. perlu ke tunduk pada karenah anak, ataupun melarang anak  daripada bersolek.. nak taw apa yang mama perlu buat? Baca kisah selanjutnya ye...
Petikan ni dalam bahasa seberang tapi rasa2nya semua kita boleh faham.. jom baca?
Usia Pantas Izinkan Anak Bersolek
PERNAHKAH Anda berpikir, usia berapa yang dikatakan masih terlalu muda bagi seseorang untuk mulai menggunakan make up? Sebuah studi yang dirilis pekan lalu oleh perusajaan penelitian NPD, Insight into the Youth Beauty Market, menemukan jawaban mengejutkan atas pertanyaan tersebut. 

Menurut penelitian itu, para remaja dan perempuan muda menjadi berkurang ketergantungannya terhadap kecantikan dan kosmetik. Akan tetapi, anak-anak praremaja (usia sekitar 8-12 tahun) justru semakin tergila-gila memakai make up dan bersolek.
 

Berdasarkan laporan tersebut, di antara peningkatan penggunaan maskara, eyeliner, dan lipstik dari tahun 2007, penggunaan maskara dan eyeliner oleh anak praremaja ternyata bertambah dua kali lipat.
 

Namun, jangan terburu-buru mengkambinghitamkan budaya pop seperti Britney Spears dan Lady Gaga atas fenomena ini. Sebab, anak-anak praremaja ternyata hanya mencontoh apa yang dibeli dan digunakan oleh kakak atau ibu mereka sendiri.
 

Jika Anda memiliki anak atau adik usia praremaja yang mulai memperlihatkan ketertarikan terhadap kosmetik, berikut ini adalah sejumlah hal yang layak dipertimbangkan sebelum memperbolehkan atau melarangnya:
 

* Merupakan hal normal bagi seorang gadis untuk ingin menggunakan make up dan tertarik terhadap fesyen pada umumnya. Jangan langsung menolak mentah-mentah keinginannya. Sebab, dia bisa jadi berontak dan menggunakan make up dengan sembunyi-sembunyi. Daripada melarangnya menggunakan make up sama sekali, lebih pertimbangkan untuk mengizinkannya menggunakan pelembab ringan, bedak dan lip gloss tipis.

* Ajarkan dia bagaimana cara mengaplikasikan make up secara benar dan pantas, termasuk bagaimana merawat dan membersihkan wajah setelah menggunakan make up. Apalagi, menjelang pubertas anak rawan terhadap serangan jerawat.
 

* Batasi penggunaan make up untuk acara-acara tertentu, misalnya ke pesta ulang tahun teman atau acara spesial lainnya. Pastikan make up yang diaplikasikan terlihat natural dan tidak membuatnya tampak lebih tua dari usia sebenarnya. (*/OL-08)
 

Haa... sebenarnya, anak2 ikut  apa yang mak dia buat..
So.. kita sebagai ibu kena bertindak secara hikmah bukan dalam keadaan amarah
Jangan sampai anak rasa ibu adalah musuh dan anak keliru kenapa ibu boleh anak plak tak boleh

You Might Also Like

8 Comment

  1. asalamuaikum salam sinah..dan salam perkenalan..kak ita dah follow blog ne..sudi2 lah singgah blog kak ita...pandai sungguh melaram....cute lak tu...he..he

    ReplyDelete
  2. melaram dan mulut macam cik bedah..

    ReplyDelete
  3. lucu jgk tengok anak ni melaram pakai bedak dan lipstik

    ReplyDelete
  4. anak dara memang keje nye bersolek ler. nak larang ke? :)

    ReplyDelete
  5. hehe... comel pulak. pe kata akak beli kan dia set mekap mainan tu... x de la comot2 dia nnt. and mesti dia x main dah brg mekap akak. hehe :)

    ReplyDelete
  6. habis la barang make up mak nye..hehe

    ReplyDelete
  7. belikan mekap lain... kalau sama ada yg lipstick patah batang, bedak hancur...perfume tinggal botol.. tuw lae pengorbanan ada anak pompuan...

    ReplyDelete
  8. namenyee POMPUan..kalo tetibe Iqy yang berslek..mmg la pelik..heehhehehee

    ReplyDelete

Komen mencerminkan diri kita. Segala komen yang ditulis diucapkan ribuan terima kasih. Jangan serik untuk menulis komen demi kebaikan bersama.

PING

CK Free Auto Backlink My Ping in TotalPing.com Personal Blogs
best blogs

Popular Posts

Blog Archive

Labels