Allah hak Melayu sahaja?

October 29, 2011

ihsan Google

Mama rasa.. tangan kanan setiap makhluk Allah yang sempurna .. akan mempamerkan kalimah Allah seperti dalam gambar. Lainlah kalau tangan kanan korang hilang sebab main mercun ke apa ke... Cuba chek tangan kanan masing2.. ada something wrong la kalau x sama, x kiralah anda ni Cina ke India ke apa ke..kan? Satu lagi... timbul isu sebutan salam, sebutan nama Allah dan banyak lagi yang seolah2 jadi hak milik mutlak umat Islam. Ya, ke? Mama timbulkan ni sebab dalam kelas budak2 Melayu sering kata 'isshh, Naava.. jangan sebut.. tu Allah".. 'Renukha.. jangan kata assalamualaikum..".. dan banyak lagi sedangkan budak2 India tu tengah baca petikan dalam buku KOMSAS.  Sesiapa yang mengajar KOMSAS tentu ajar anak-anak murid tentang unsur bahasa.. salah satunya kata pinjaman bahasa Arab.. so Allah, assalamualaikum, insyaallah.. tu semua adalah unsur bahasa.  Jadi kalaulah ada unsur tu dalam petikan soalan SPM kertas 2 soalan 2b,c,atau d.. budak2 bukan Muslim tak boleh tulis ke.. secara logiknya, sebelum tulis kan mereka akan sebut?... isshhh tak faham la mama... kecelaruan antara hak dan ilmu memang serius laa masa nie.. tolong jawab..

Doakan anak didik mama dapat 'A' SPM 14 November 2011

You Might Also Like

5 Comment

  1. Allah itu Tuhan sekalian makhluk, semua bangsa, dan seluruh alam. Bukan milik orang Melayu, tapi kalimah yang sgt agung bg umat Islam.
    Menyebutnya tidak salah bagi agama(bkan bangsa) lain, tetapi perlu dijaga dikhuatiri mempermainkan kalimah ini... :)

    ReplyDelete
  2. Yup..tapi org melayu ni takut yg bukan2 takut bayang2 sendiri kot..

    ReplyDelete
  3. rasanya tak salah... kalau kat negara2 arab sendiri contohnya, org bukan islam selamba je bagi salam, dan org kristian di sana (malah di indon sendiri) guna istilah Allah sebagai Tuhan. cuma kat malaysia ni je yg pelik sikit, sbb bertujuan tak nk mengelirukan orang2 melayu. sbb kita tak biasa dgn bnde ni. so, bila perkara ni (contoh : penggunaan kalimah Allah oleh org bukan islam) jadi kat malaysia, kita rasa pelik dan ramai yg konpius.. tu je...
    wallahu a'lam...

    ReplyDelete
  4. betul laa.. mama sokong betul2.. patutnya dr budak sekolah lee kita tanamkan kesedaran kan..

    ReplyDelete
  5. pha kat indon orang kristen baca allah biasa je bukan ALLAH (AULLOH),JADI KAT SINI CARA BACA KRINTEN DENGAN ISLAM LAIN pha

    ReplyDelete

Komen mencerminkan diri kita. Segala komen yang ditulis diucapkan ribuan terima kasih. Jangan serik untuk menulis komen demi kebaikan bersama.

PING

CK Free Auto Backlink My Ping in TotalPing.com Personal Blogs
best blogs

Popular Posts

Blog Archive

Labels