Pages

@aimaniman |

Harga Ron97 naik 10 sen

 Lawak OR vs Dato'Najib


Kalau tak boleh baca, mama tuliskan dialog Aaron Aziz, Maya Karin, Dato' Najib dll.  Aaron kata Ron97 naik lagi kan? Maya kata Aaah Aaron kata Shit!.. Dato' Najib kata alaa naik 10 sen jer.. Kecoh la lu, bukan pakai kereta mewah pun.. Tapi akhirnya rakyat Malaysia terpaksa akur dengan membeli petrol di kR1M..
Bukan mama nak menemplak mana2 pihak. Dalam tv arus perdana ada membandingkan harga minyak di kebanyakan negara, dan mereka mewar-warkan harga minyak di Malaysia masih rendah berbanding harga minyak di negara serantau kerana subsidi yang diberikan oleh kerajaan Malaysia. Namun ilustrasi di atas tu dapat membuka mata banyak orang. Pada rakyat biasa, kenaikan harga minyak memang menjadi bualan dan keluhan ramai orang kerana setiap kenaikan harga minyak bermakna akan wujud kenaikan harga barang-barang lain dengan alasan kos bahan mentah sudah naik. Pada orang besar, kenaikan 10 sen tidak dipandang besar dan dianggap perkara remeh, namun bagi kita yang berpendapatan cukup2 makan di tengah2 bandaraya ni, 10 sen bagi setiap liter amat membebankan. Itu baru seliter bagaimana jika berliter2? Tak guna rakyat terutama penjawat awam dimomok2kan dengan pelarasan gaji, namun harga barangan keperluan terus naik. Had gaji minimum bagi sektor swasta juga ibarat menanam tebu dipinggir bibir jika bayaran untuk mendapatkannya lebih mahal. 

 tadi mama tengok slip gaji.. potongan cukan berjadual (pcb) mama .. RM171
tadi pejabat sukan sekolah mama kena rompak
tadi mama topup Celcom, ada govt tax
tadi mama pegi McD kena govt tax
 x cukup2 ke ambik duit mama?

Di Kajang seorang doktor pelatih mati dengan menyuntik dos ubat berlebihan akibat tekanan di tempat kerja kerana 5 hari berturut2 dapat oncall... Habis cikgu yang setiap minggu kerja pada hari Sabtu sedangkan ada pekeliling Sabtu pertama dan ketiga cuti umum, macam mana?  Doktor oncall ada elaun, cikgu on kerja dapat apa? isshhhh....




Published with Blogger-droid v2.0.4

Sudah baca sila komen

2 comments:

whitecappuccino said...

e-borang kita pun dah antar huhuhu

NzA said...

mama aimaniman cikgu jugak ek????

Mmg org yg brpangkat xrasa apa yg kita rasa..maklumlah duit mrk brkepuk2......thn ni akak kena byr cukai dkt RM700...aduyai..tu pn nasib baik dh potong PCB..hu.hu.hu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Template Edited By Cikgu Ma ♥ All Rights Reserved ©Aimaniman 20/12/2012