Syoknya belajar dengan Cikgu Lisa Surihani dan Yusri

April 17, 2012

 Mengajar ke berlakon ni Lisa dan Yusri

 Masalah ponteng tiada bila Lisa jadi cikgu..

Matlamat kerajaan untuk mewujudkan situasi sifar ponteng di sekolah-sekolah bakal menjadi kenyataan jika Cikgu Lisa Surihani dan Cikgu Yusri meneruskan niat mereka untuk bertukar angin berubah ke profesyen perguruan. Apa taknya, kalau ke panggung untuk menonton lakonan mereka kena beli tiket, kalau nak tengok VCD pulak, kena keluarkan duit juga. Tapi bila Lisa dan Yusri jadi cikgu, anak2 murid dapat menonton mereka secara percuma. Pada pendapat mama, bukan saja anak murid malah bapa2 murid pun dengan hati terbuka akan menghadiri setiap program sekolah, terutamanya mesyuarat PIBG dan Hari Report Kad, almaklum dapat berjumpa dengan guru kelas Lisa dan Yusri!. Pihak sekolah pula tak perlu pening kepala nak memikirkan cara memungut dana kerana Lisa dan Yusri pasti dapat menarik ramai pengunjung, maka dana sekolah mencurah2 masuk.

Mama bermimpi rupanya? Sebenarnya Lisa dan Yusri merupakan antara selebriti yang sanggup turun padang untuk menjayakan Program TFM (Teacher For Malaysia) week. Lisa telah menjadi guru Geografi sementara Yusri pula menjadi guru Bahasa Inggeris selama satu jam di sekolah terpilih. Bertuah anak murid cikgu Lisa dan cikgu Yusri, kan? Menurut Lisa, pengalamnnya sebagai guru itu membuatkannya lebih menghormati profesyen perguruan. Betullah 'hanya jauhari mengenal manikam'.. bermakna hanya orang yang pernah berada dan pernah menjadi guru sahaja yang tahu suka duka kami. Menurut Lisa lagi, cabaran guru kini adalah untuk menarik perhatian anak murid terhadap pelajaran. Pada mama, tugas menarik perhatian dan tumpuan pelajar tak susah bagi Lisa dan Yusri, almaklum mereka selebriti. 

Namun, objektif pembelajaran tercapai ke.. Takut2 mereka lebih tertarik untuk bercerita tentang perkembangan semasa artis berbanding subjek yang diajar. Lagi satu perkara, untuk menjadi guru selama satu jam belum dapat mengukur tahap kesabaran seseorang guru. Budak2 ni pandai, mereka bijak 'berlakon' terutama di hadapan 'orang luar', lagi2 jika ada lensa kamera di mana2. Sebab tu, time 'orang besar' datang, seolah2 kelas semua x da masalah, seolah2 budak2 ni rajin2 belaka, seolah2 masalah ponteng ni hanya khayalan palsu para guru, seolah2 kisah murid biadap melawan guru ibarat kisah dongeng para guru...  Tepuk dada tanya le minda yang kritis, sudah arifkah kita dengan perangai anak2 sendiri? Masalah disiplin murid seolah2 masalah lama yang sentiasa tak berhenti2 dipalu, hanya paluannya berbeza2 mengikut firasat masing2... So, bantulah kami, bukan hanya sebagai penonton yang hanya tahu menuding jari...


Published with Blogger-droid v2.0.4

You Might Also Like

4 Comment

  1. Seronoknya gi sekolah hari2 pun tak pe sebab dapat tengok cikgu Lisa dan Cikgu Yusri hehehe

    ReplyDelete
  2. wah2..seronok lah anak murid kalu cmani....

    ReplyDelete
  3. Suke kempen mcm nie. Sekurang2nye, artis boleh membuktikan diri yg mrk bukan bimbo. Heheheh...

    ReplyDelete
  4. betullah mama... teringat seorang kawan dulu dia nak ke sekolah semata sebab suka kat seseorang je... kerja sekolah semua hampeh tak di buatnya....

    ReplyDelete

Komen mencerminkan diri kita. Segala komen yang ditulis diucapkan ribuan terima kasih. Jangan serik untuk menulis komen demi kebaikan bersama.

PING

CK Free Auto Backlink My Ping in TotalPing.com Personal Blogs
best blogs

Popular Posts

Blog Archive

Labels