Klik@Lazada

nuff

Dugaan Puasa Buat Mama

Cikgu Iza | July 27, 2012 | 15 Komen |
 
Jahitan di bawah lidah ... pedihnyaa...
Sorry kakak, mama tak perasan selama ni dagu kakak....

 Hanya Tuhan yang tahu hati mama lihat kakak macam ni...

Selama ni mama ingat dagu kakak hanya berlapis.  Mama ingat dagu kakak macam dagu Siti Norhaliza, cantik... Rupa-rupanya mama tersilap, sorry ye kakak. Dari kakak kecik sampai umur kakak 5 tahun, mama biarkan je sebab mama kurang ilmu, tapi lepas ni mama takkan biarkan lagi.

Rupa-rupanya kakak mengalami sesuatu yang tak pernah mama fikirkan selama ni.  Kelenjar air liur kakak tersumbat! Sebabnya? Kata doktor kakak kurang dan hampir tidak makan makanan masam yang menggalakkan pengeluaran air liur.  Dalam fikiran mama, memang betul .. sebab kakak memang asyik makan coklat, minum pun milo jer, bila bagi limau kakak tolak, sampai air ribena yang tak berapa nak masam tu pun kakak x suka sangat. Akibatnya.. kelenjar air liur kakak tersumbat, jadi bawah dagu kakak bengkak yang selama ni mama ingat kakak ada dagu berlapis!

 Gejala kelenjar air liur tersumbat...
- Pembengkakan pada wajah atau leher ** simptom inilah yang ada pada kakak
- Sakit di wajah atau mulut
- Mulut kering


Rawatan
Tujuannya adalah untuk menghilangkan batu (yang blok pengeluaran air liur tu) Batu mungkin perlu dipotong melalui pembedahan.  Dalam kes kakak, doktor tebuk lubang di bawah lidah kakak supaya air liur mengalir...


Bayangkanlah jika ada luka sedikit pun dalam mulut, kita dah mengaduh sakit, inikan pula jika bahagian dasar mulut kakak iaitu di bawah lidah kakak ditebuk dan dijahit!..  Betapa azabnya yang dilalui oleh kakak, kesian kakak... Malah time lepas operate, doktor tengok bawah dagu kakak masih bengkak.  Khamis minggu depan doktor nak buat follow up. Mama tak sanggup kalau kakak terpaksa melalui mimpi ngeri operate lagi sekali, dan masa tu bukan lagi tebuk, malah buang salah satu kelenjar air liu!!!. Nauzubillah,.. tapi doktor kata, masalah ni boleh diatasi jika kakak diberi makan benda masam. Kakak tolong mama ye, kita makan asam lepas ni..

Mama buat soalan bodoh pada doktor.. asam macam mana?.. Almaklum, budak2 mana digalakkan makan asam kan? ... Bukan setakat buah-buahan masam, malah doktor cadangkan agar kakak makan asam kecut, asam2 yang orang tua makan dan apa2 je le yang masammmm.... 

Ok lah, kalau ada anak2 yang tak suka makan asam, galakkan juga mereka makan supaya tak berlaku masalah macam kakak Iman.  Sebenarnya banyak faedah kelenjar air liur tau.  Moga2 kelenjar air liur kakak dapat diselamatkan... Jom baca faedah kelenjar air liur di sini.


15 comments:

atuk said...

Salam Ramadhan Honey mama

Alaaaa...ciannya kakak
Atuk doakan agar cepat sembuh
supaya senang hati ibu bapa


Selamat menjalani ibadah puasa

Mrs Lurve said...

alahai mama, kesiannya kakak,
moga kakak cpt sembuh, mama sabar ok..

msredcheesecake said...

sian kakak... nasib baik sedar cepat... muga kakak cepat sembuh...

Sue-Rya Qistina said...

saya pun 1st time dgr ni. semoga kakak cepat sembuh ya. take care! n thanks for the useful info :)

Ardini Humaira said...

moga kaka cepat sembuh, amin

macam tu ada juga ye kak.. dni kena alert lah pasni suruh anak2 minum ribena makan limau nanti ada anak2 besar :)

aReLaN said...

kesiannya tengok.moga kakak cepat sembuh.kena biasakan ngan benda masam la ni.hmmm

Qhaifa Nur said...

bukan kita lalai cuma terlepas pandang saja...tq sekurangnya kejadian ni boleh dijadikan iktibar buat semua.....

moga kakak cepat sembuh.....

Puan Gojes said...

semoga kakak cepat sembuh dan tidak lagi merasa sakit ;(

Puteri Satu said...

akak memang tak tahu pasal ni... ni 1st time dengar... anak2 akak pun tak berapa suka benda masam... mcmana boleh detect anak ada kelenjar air liur tu ye.. sakit ke apa ke...?

mummY daniSha said...

sinnye tgk dia....sedey pulak...semoga cepat sembuh ya

lia said...

Allah...

kesian nyer dia...

sungguh x pernah tau psl mslh ni... errmmmm semoga kakak cepat sihat ya... makan asam yer syg...

KhaiRin : anies said...

cian nyer kakak
sabar yee
insya allah akn sembuh kelak

nn lylyn said...

rase cm sakit tgk..mesti pedih..sian kecik2 dh kena..

Boni Kacak said...

kesiannya.. semoga cepat baik ye... saya doakan segalanya akan dipermudahkan.. amin..

aimaniman said...

tq untuk semua yg prihatin pd kakak iman..ari ni dah 5 hr lepas operate..kakak dah makin ok cuma dia x mau makan sbb pedih lg... doakan kakak ok2 yer

Post a Comment

Komen mencerminkan diri kita. Segala komen yang ditulis diucapkan ribuan terima kasih. Jangan serik untuk menulis komen demi kebaikan bersama.

nuff

SantaiEmas

CK Free Auto Backlink My Ping in TotalPing.com

Babab Ping

My Love and Cute Kids © . Designed by MaisarahSidi.com