AddMeFast

Klik@Lazada

nuff

Masterchef Malaysia 2 : Komen Pedas

Cikgu Iza | October 08, 2012 | 7 Komen |
Masterchef Malaysia sudah masuk musim kedua tapi seingat mama inilah kali kedua juga mama mengikuti Masterchef Malaysia 2 ni. Kali pertama semasa juadah untuk para pelajar di Sekolah Menengah Sains Selangor dan kali kedua Sabtu malam Ahad yang lepas.  Walaupun tak selalu mengikuti rancangan ni, tapi mama dapat merasakan peserta Masterchef 2 lebih 'berani' dan 'terbuka'. 

senarai peserta Masterchef 2

1. Muhammad Khairul Ammar bin Jasni (22 tahun)
3. Hafiz Bukhari bin Zulkefli (28 tahun)
4. Mohd Adlyzan bin Zainal (28 tahun)
5. Rosemah Ibrahim (49 tahun)
6. Nur Shahida Wahab (28 tahun)
7. Ngui Yeang Hong (29 tahun)
8. Kasilah binti Paeng (40 tahun)
9. Ahmad Nuruddin b. Md Rasid (24 tahun)
10. Nur Atiqah bt Anuar (23 tahun)
11. Mohamad Fizuan Syahnaz (19 tahun)
12. Muhd Fazrul Nizam Anaz Anizan (18 tahun)
13. Mohamad Ismail b. Amir (29 tahun)
14. Faizatul Azni bt Muridan (25 tahun)
15. Nurul Shazlina bt Mohd Sharif (31 tahun)
16. Telson Roy a/l Satinathan (26 tahun)
17. Noor Zulaika bt Abas (21 tahun)
18. Ag Matzleinsah Addy b. Aharun (24 tahun)
19. Izyan Hani Mohd Izham (25 tahun)
20. Etiqah Siti Norashikeen (24 tahun)
21. Wan Nur Eda (24 tahun)
22. Wan Ilaika bt Mohd Zakaria (23 tahun)
23. Lokman Nul Hakim (19 tahun)
24. Nora Ashikin bt Abd Basi (26 tahun)

 Minggu lepas 5 peserta ni yang masuk dalam kelompok penyingkiran

Pada mama, komen para peserta kali ini lebih pedas, lebih berani dan lebih terbuka.  Mama yang baru beberapa kali menonton rancangan ni pun sudah dapat melihat kelainannya. Misalnya, komen Atiqah apabila Papa Joe mengomen masakannya.. "Dia memang tak suka saya.." Wow, ulasan telus daripada 'anak murid' kepada 'guru'. Komen ni pula disiarkan secara terus menerusi kaca tv.  Sama ada pihak Astro sengaja membiarkan komen ini tersiar sebagai publisiti ataupun tidak, sebenarnya komen ini membawa persepsi buruk terutama kepada golongan pelajar.  Sebenarnya, pelajar yang bagaimana yang 'sanggup' mengutuk gurunya sendiri dan tidak mahu mengakui kesilapan diri? Tepuk dada tanya hati... 

Ramai bersyukur Atikah terkeluar..

Komen malam tadi juga seolah-olah kawan makan kawan dan 'cocok' kawan dari belakang.  Beberapa komen daripada rakan-rakan yang terselamat tidak sepatutnya disiarkan oleh pihak Astro.  Seolah-olah budaya negatif sebegini mahu disuburkan oleh pihak Astro dalam kalangan rakyat Malaysia.  Misalnya, salah satu komen (lebih kuranglah) menyatakan "Kami bersyukur jika orang yang terkeluar pada minggu ini adalah orang yang kami mahu dia keluar iaitu Atikah kerana doktor keluar.. mama tak ingat siapa lagi yang keluar.. adalah kerana Atikah"... Wow.. berani sungguh peserta ni. Kalau Atikah mendengar komen rakannya sebegini, apakah perasaan Atikah? Memanglah kita sedia maklum gelagat Atikah seolah-olah mahu menyelamatkan dirinya saja tapi itukan adat pertandingan, semua orang mahu menang.  Siapa yang bertanding untuk kalah?.. Malah kenyataan positif Atikah untuk 'memujuk' hatinya juga dipandang serong apabila Atikah menyatakan dia selamat'kan' rakan-rakan yang lain daripada terkeluar. 
Pada mama, setiap komen yang disiarkan perlu ditapis oleh pihak Astro.  Bukan mahu menjadikan rancangan ini terlalu membosanka,n tetapi biarlah rancangan yang ditayangkan pada waktu perdana, yang ditonton oleh penonton dari segenap lapisan umur merupakan rancangan yang penuh dengan nilai murni yang boleh dicontohi.  Mama rasa semua orang tidak mahu budaya 'melawan guru', 'gagal mengaku kesilapan diri','kawan makan kawan', 'tikam kawan dari belakang' dan lain-lain subur dalam jiwa masyarakat Malaysia. Semoga mereka bukan sahaja hebat 'berperang' di dapur, malah hebat dari segi adabnya...


7 comments:

Mrs Lurve said...

mama, seyesly sy memg xsuka atiqah punya peel, annoying btl!! bagus dia dh kuar dan ternyata ramai yg xsuka dia

Syarih said...

sape yang menang nih memang hebat la kali nih..

Haryati Faizal said...

sy mang mengikuti dr 1st episod, tp sy tak tau pasal pe diaorg tak suke ngan atikah...btul gak apa yg mama kate, kata2 tu mang pedas...

adat pertandinganlah, yg bagus performance dia confirmlah bley teruskan pertandingan...

Denaihati said...

kurang ikut mastercheft siri 2. kalau banyak mulut n over2 memang ramai yg tak suka kot.

Aine Ainun said...

masterchef ni rancangan fav sy no1..
tp..rase x best tgk yg kedua ni, semangat "KAWAn" tak macam masterchef lepas...

setuju sgt dgan n3 ni....

kay_are said...

tak bape minat sangat tngok cite masak2 ni.. rajin tngok bile time pose je.. huu

sal ya said...

tak pernah tengok pun.

Post a Comment

Komen mencerminkan diri kita. Segala komen yang ditulis diucapkan ribuan terima kasih. Jangan serik untuk menulis komen demi kebaikan bersama.

nuff

SantaiEmas

CK Free Auto Backlink My Ping in TotalPing.com Personal Blogs
best blogs

Babab Ping

My Love and Cute Kids © . Designed by MaisarahSidi.com