Pages

@aimaniman |

RPT Bahasa Melayu Tingkatan 4 2013

Hujung tahun ni tentu ramai guru yag tercari-cari Rancangan Pelajaran untuk tahun 2013. Mama ditugaskan untuk membuat RPT Bahasa Melayu Tingkatan 4. Jadi pada rakan blogger yang mahu memuat turun RPT tersebut bolehlah dapatkannya di sini. RPT ni mama belum edit berdasarkan takwim 2013 kerana tarikh peperiksaan belum ada lagi. Selamat memuat turun ye...

Kepada rakan-rakan yang 'bernasib baik' terpilih untuk memurnikan Buku Pengurusan Sekolah untuk tahun 2013 boleh juga memuat turun 11 Anjakan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. Mama taip semula tau anjakan tersebut dan ringkasan PPPM tu kerana jika fotostat daripada bahan yang dimuat turun daripada laman PPPM tentu tak jelas kerana bahan asal berwarna dan fail PDF yang tidak boleh diedit. Masa menaip tu, mama kata pada kawan-kawan mama "semua orang akan muntah apabila baca ni nanti".. Sebab apa? Kalau nak tahu, baca 11 anjakan PPPM tersebut.  Mama berharap agar PPPM ni bukan indah khabar dari rupa saja.  Antara sedutan daripada PPPM yang memuntahkan isi perut nanti ialah :

-          Memastikan guru memberikan fokus ke atas fungsi teras pengajaran mulai 2013 dengan 
mengurangkan beban pentadbiran

B   Bukan mustahil, tapi macam tak percaya je. Tapi kalau betul-betul berlaku, alhamdulillah la. Tak perlu lagilah mama menaip Buku Pengurusan ni, menaip Sijil Berhenti pelajar Tingkatan 5, menaip surat akuan pelajar dan banyak lagi kerana kesemua beban pentadbiran ni akan 'dikurangkan'?? 




Dah tengok soalan novel BM PMR 2012?  Tentu banyak cikgu yang cuak, kalau calon PMR tak pastilah lagi kerana calon PMR sekolah mama macam tak kisah je. Tak kisah kerana memang tak terkejut atau tak kisah kerana tak perasan pun. Cikgu-cikgu yang mengajar PMR berasa cuak kerana murid tidak diberikan pilihan novel untuk dijawab!.  Kebiasaannya, murid diberi peluang untuk memilih sama ada novel tingkatan 1, 2 atau 3. Tapi PMR 2012 hanya novel tingkatan 2 sahaja yang keluar!. Bayangkan jika murid hanya tumpukan perhatian kepada novel tingkatan 3??? Tepuk dada tanya selera laa... Mama pun cuak juga kalau-kalau soalan SPM pun macam tu.  rata-rata murid 5B dan 5K memilih novel tingkatan 4 iaiatu Papa.. akhirnya Kautewas jua.. tapi jika hanya novel Konserto Terakhir yang keluar??? Fuuiihh berpeluh mama,.. Lagipun soalan SPM tahun lepas tiada soalan perbandingan novel untuk soalan 4 bahagian B kerana isu Interlok. Tapi tahun ni, zon Selangor dah menggunakan Konserto Terakhir sebagai novel tingkatan 5, sepatutnya tiada isu untuk tidak boleh menjawab.  Tapi biasalah murid-murid ni, mereka suka yang mudah, mereka suka yang senang dan mereka suka cerita yang dekat dengan mereka. Intan Julia dan Rasylan dalam novel Papa.. merupakan remaja lepasan SPM sedangkan Hilmi dalam Konserto Terakhir merupakan watak miskin dari kampung yang ketinggalan dalam pelajaran. Jadi tentu sahaja kisah Intan Julia lebih dekat dengan hati murid-murid mama. Tapi soalan SPM tetap SPM, jadi sebagai langkah SELAMAT.. tolonglah baca kedua-dua novel ye... tolooonnggggg..


Panjang  entri mama kali ni. Jangan pula bosan nak baca ye. Kalau bermanfaat bolehlah dikongsi bersama terutama pada rakan-rakan guru. Pada anak-anak murid mama, ingat pesan mama ye... kita bersama-sama berusaha kerana tanpa usaha kejayaan tidak datang bergolek ok...

Sudah baca sila komen

8 comments:

faraherda.razalan said...

Wow! Realiti dunia pekerjaan guru. Sy mmg tak fhm tp seronok juga mengambil tahu

Mrs Velentine said...

wah skg PMr pun dh ada komsas...huhu..tp sya kalau bab sastera ni dlu teror beno terutamanya novel smpi novel bukan zon sabah pun sya baca..hahaha

Aimi Syahirah said...

Salam. Wah your blog sgt menarik & ohsem! =) Jom join.. http://www.aimisyahirah.com/2012/09/segmen-cik-misya-nak-follow.html

boni kacak said...

wah..bagus ni..

are_lin@yu said...

oo cikgu rupanya..kja cikgu skrg lg mncabar kan ;-)

kay_are said...

akak cikgu ke.. baru tau.. err.. ape sume tu? dah lame tinggal zaman sekolah selain pmr, meamng tak tau langsung term2 macam rptk, anjakan 11 .. @.@

Denaihati said...

pesanan terbaik ayat bawah sekali tu untuk anak2 murid cikgu n semua orang

Haryati Faizal said...

baguslah mama ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Template Edited By Cikgu Ma ♥ All Rights Reserved ©Aimaniman 20/12/2012