Like Emas Like Powergold

Pages

@aimaniman |

SMS Untuk Cikgu


Lama dah tidak update blog ni, nak dibiarkan bersawang sayang, nak menyapu sawang terasa tak sempat.. Almaklum, sibuk menanda kertas PPT, menyediakan bahan untuk kelas tambahan dan LADAP yang dah tak mengenal Sabtu minggu pertama dan ketiga lagi, semua langgar macam tiada pekeliling yang kata Sabtu 1 dan Sabtu 3 tu cuti laaaa!!! Itulah dilema sang guru, tapi ibarat anjing menyalak bukit, bukit takkan goyah tapi diri pula diblacklist...
Minggu lepas, 16 Mei sambutan Hari Guru, tapi sekolah mama sambutannya bakal diadakan pada 23 Mei, hari terakhir sekolah untuk penggal ni. Rasa-rasanya guru-guru akan menyambut Hari Guru syok sendiri kerana Jumaat, 24 Mei cuti Wesak dan 22 Mei, Rabu hari terakhir PPT! Secara logiknya, ada ke lagi murid yang akan datang pada 23 Mei tu? Mama rasa, cikgu dan pengawas je yang ada. Kesian kan para guru? Tapi mama tetap tekankan pada anak-anak agar menghargai guru masing-masing, sebab tu malam 16 Mei tu mama bertungkus lumus membungkuskan hadiah untuk cikgu anak-anak mama. Sebenarnya, bukan hadiah yang kami pinta.. cukuplah setakat kami dihormati dan dihargai. Itulah sebenarnya doa dan harapan mama setiap kali melangkah kaki ke tingkatan 4M. Semoga suatu hari nanti mereka tahu menghargai jasa kami para guru. 
Mama terjumpa SMS ni untuk tatapan semua guru dan masih belum terlambat kan nak ucap selamat HG buat semua guru mama, guru sek rendah, guru sek men, guru tingkatan 6, guru di ukm, guru di maktab, guru di rumah, guru sek agama... dan semua guru Malaysia...

SMS VERSI 1


Adakala..
Kita dicaci,
Kita dimusuhi, kita tidak dihargai,
Tapi..
Kita kan tetap tersenyum walaupun dalam pilu,
Kita kan tetap melangkah biarpun hampir rebah,
Kita kan tetap tekun, ikhlas dan sabar meskipun hati tercalar dan maruah tercabar,
‘SELAMAT HARI GURU’
**(sms di kalangan sesama guru.)

SMS VERSI 2 dan SMS VERSI-VERSI LAIN....teruskan membaca tau!

Guru oh guru..
Bila murid duduk.. Cikgu berdiri..
Bila murid diseligi.. Cikgu pulak kena gari..
Murid datang naik BMW 7 siri.. Cikgu datang naik Myvi..
Murid dah dewasa jadi YB, Cikgu tetap begini..
Namun begitu.., Di dunia cikgu berbakti,
Moga di akhirat, syurga tempat cikgu kekal abadi..
‘SELAMAT HARI GURU’

SMS VERSI 3

Mak cakap cikgu macam MAGGI,
Makanan rutin di waktu susah..
Ayah cakap cikgu macam D SEEKERS,
Garang dan menakutkan..
Atuk cakap cikgu macam ASTRO,
Macam-macam ada..
Tapi saya cakap cikgu macam LOREAL,
Kerana dirimu begitu berharga..
SELAMAT HARI GURU.

SMS VERSI 4

Guru..
Dalam ajarnya ada harapan,
Dalam tegurnya ada doa,
Dalam marahnya ada sayang,
Dalam tawanya ada mesra,
Dalam diam ada bijaksana,
Dalam tangannya, kita terbina,
SELAMAT HARI GURU.. Moga ceria, sukses & dilindungiNYA

SMS VERSI 5

Macam mana nak kenal guru?
Garang orangnya, itulah guru disiplin..
Penyayang orangnya, itulah guru prasekolah..
Sabar orangnya, itulah guru pendidikan khas..
Sentiasa cool & tak pernah marah, itulah guru kaunseling..
Petah berucap, itulah guru besar..
Pelik orangnya, itulah guru pendidikan seni..
Gelap orangnya, itulah guru pendidikan jasmani..
Warak orangnya, itulah guru agama..
Sopan orangnya, itulah guru pendidikan sivik..
Berbahasa orangnya, itulah guru Bahasa Malaysia..
Berseni bahasanya, itulah guru sastera..
Walau siapa pun dia.. dia tetap berjasa..
SELAMAT HARI GURU..

SMS VERSI 6

Dulu, murid hormat & takut guru..
Kini, guru takut murid.

Dulu, guru chalk n talk,
Kini, guru kena slow talk.

Dulu, guru boleh claim,
Kini, guru tak boleh complain.

Dulu, Hari Guru dapat wang saku,
Kini, Hari Guru dapat ‘penyapu’ ( kena gotong-royong)


SMS VERSI 7

Erti sebenar seorang cikgu
C: Cantik budi pekertinya.
I: Inovatif praktisnya.
K: Kreatif mindanya.
G: Garang semangatnya. 
U: Unggul ilmunya.

SMS VERSI 8

Jadilah seorang guru yang ... 
hadirnya di TUNGGU 
hilangnya di RINDU 
ilmunya di BURU 
nasihatnya di SERU 
tingkah lakunya di TIRU 
jasanya di KALBU
kerana Allah dan Rasul demi agama, bangsa dan negara.
"SELAMAT HARI GURU..TERIMA KASIH CIKGU"


SMS VERSI 9

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa 
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta 
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara 
Jika hari ini seorang ulama yang mulia 
Jika hari ini seorang peguam menang bicara 
Jika hari ini seorang penulis terkemuka 
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa; 
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa 
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.... 
-Allahyarham Usman Awang 

SMS VERSI 10

Guru bukan satu tapi beribu. 
Bukan sementara tapi selamanya. 
Bukan dimusuhi tapi disayangi. 
Bukan dilupai tapi diingati. 
Bukan hanya di sini tapi di mana-mana. 
Bukan setakat ini tapi hingga hujung nyawa....

SMS VERSI 11

Seorang Guru & Seorang Murid

Kalau guru mengajar sambil duduk ,
Murid belajar sambil mengantuk

Kalau guru mengajar sambil bercerita ,
Murid pandai membaca, mengira

Kalau guru mengajar sambil berlakon,
Murid belajar dengan tekun

Kalau guru mengajar tanpa alat,
Murid belajar dengan ralat

Kalau mengajar banyak bercakap,
Ramai murid pandai berbicara

Kalau guru menjadi pemudahcara,
Tak kan tahu murid bodoh dan pandai

Kalau mengajar tanpa nilai,
Ada murid bertambah gagap

Kalau guru berbudi bahasa,
Dikenang murid sepanjang masa

Kalau guru mempunyai cita mulia,
Murid menjadi anakbangsa pewaris dunia yang sejahtera


SELAMAT HARI GURU.....\(^__^)/ ..... kredit untuk i-cikgu

Sudah baca sila komen

2 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bestnya Baca versi SMS ni....
Selamat Hari Guru Eza ;-)

Kesuma Angsana said...

very nice one lah !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Template Edited By Cikgu Ma ♥ All Rights Reserved ©Aimaniman 20/12/2012