Logik Haid?

September 22, 2013

Ibu menyangka darah di seluar dalam anaknya berumur 10 tahun sebagai darah haid sehinggalah sianak masih mendakwa dirinya sakit, apabila dibawa berjumpa doktor rupa2nya akibat tembakan! Logik ke siibu tidak tahu atau buat-buat tak tahu kerana malas melayan karenah sianak? Macam2 dunia sekarang, situasi ni disebabkan oleh kurangnya ilmu siibu tentang perkembangan anak remaja atau kecanggihan teknologi senjata api? Menurut doktor, lubang kesan tembakan tersebut terlalu kecil sehingga tidak disangka itu kesan tembakan. Macam2 dunia sekarang, bahaya ada di mana2. Sebagai ibu pula, kita perlu mendalami ilmu anak2 meniti alam remaja. Takut2 nanti bila sianak menjerit ada darah, siibu kelam kabut membeli pads sedangkan hanyalah darah kudis atau bisul! Jangan sampai anak2 mendapat info sendiri tentang haid menerusi laman maya, kerana mungkin ilmu tersebut disalah erti tanpa pengawasan orang tua. Terasa juga mama dengan situasi ni, 3-4 tahun lagi mungkin kakak akan mengalami haid pertamanya. Sudah bersediakah mama?

Published with Blogger-droid v2.0.10

You Might Also Like

7 Comment

  1. Betul.... ibu ibu mmg kena lebih prihatin dgn keadaan diri dan persekitaran anak2.... dunia tanpa sempadan yang makin melebar kawasannya memang ancaman besar kalau tak pantaau dengan ketat.

    ReplyDelete
  2. Sekarang ni ibu kena lebih extra prihatin kan....

    ReplyDelete
  3. betul-2.. nanti jadi macam junior sy kat hostel dulu. darah kudis dikatanya period. Haha..

    ReplyDelete
  4. slh 1 cabaran ibu2 pd ms skrg...

    ReplyDelete
  5. lumrahnya bila jadi ibu..hihi

    ReplyDelete
  6. ibu kena sgt2 prihatin zaman terlampau moden ni, ibu bukan sja kena jadi chef atau nurse tapi kena jadik inspektor jugak..means kena aware sgt perihal anak2

    ReplyDelete
  7. Ibu saya tak pernah ajar saya waktu saya mula-mula mendapat haid. Beliau cuma katakan, "Itu darah haid, semua rakan-rakan perempuan akan dapat." Cuma saya waktu tu terlebih emosi dan takut tengok darah yang banyak, sampai tak tahu nak buat apa. Mama kasi pads and that's it.

    ReplyDelete

Komen mencerminkan diri kita. Segala komen yang ditulis diucapkan ribuan terima kasih. Jangan serik untuk menulis komen demi kebaikan bersama.

PING

CK Free Auto Backlink My Ping in TotalPing.com Personal Blogs
best blogs

Popular Posts

Blog Archive

Labels