nuff

Tips mudah menaip sijil

Cikgu Iza | October 06, 2013 | 6 Komen |
Susahnya nak menaip sijil.... Bengang dan naik pecah kepala nak menyiapkan 100 sijil sedangkan majlis berlangsung esok! Mama nak berkongsi ilmu untuk menaip sijil dengan mudah dan cepat.

step 1 : simpan nama yang nak ditaip tu dalam excell macam kat gambar

step 2 : dummy sijil kat word
Tekan tab mailing --> lepas tu start mail merge

step 3 : select reciepients pilih use existing list

step 4 : cari file nama kat excell kemudian open file tuh

step 5 : keluar macam kat gambar --> tekan sheet mana nama ditaip
(macam mama taip dalam sheet 1, makna tekan sheet 1 lee)

step 6 : letak kursor kat nama dan jawatan 
tekan insert merge field (tekan anak panah tepi bawah) : tekan nama dan jawatan

step 7 : bolehlee preview

step 8 : print kena klik finish and merge, kemudian print document..

Mudah kan? Mama harap ilmu ni boleh dikongsi bersama, terutama kepada guru-guru yang selalu kena jadi AJK Hadiah dan sijil. Kalau tak pun, guru tingkatan, mesti kena taip sijil koko akhir tahun ni, kan.....

6 comments:

Aisy Nasiha said...

Memang letih kerja taip sijil ni.. memang senangkan kerja mail merge ni.

MaYa MustWany said...

good tips..thanks kak...wat masa ni mas xkne lagi wat sjil bnyak sangat...still leh lagi

Razfira said...

laaa senang je rupanaya... saya slalu buat manual jek. hahaha

Huny eda said...

tak pernah buat sijil lagi..heeee...done follow back u dear...salam kenal yaaa...^^

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

bagus perkongsian ini.. tak semua orang tahu kaedah yang cepat begini.. aiza pun baru tahu lepas baca entri ini..

MulutPayau said...

di sekolah, sijil sllunya dibuat oleh mereka yg pakar...akak tak pernah buatpun..rasa macam susah sangat..
Terima kasih atas perkongsian ni..
Boleh cuba buat nanti..

Post a Comment

Komen anda amat dihargai. Sila komen lagi.

nuff

SantaiEmas

CK Free Auto Backlink My Ping in TotalPing.com

Babab Ping

My Love and Cute Kids © . Designed by MaisarahSidi.com