Tips mudah menaip sijil

October 06, 2013

Susahnya nak menaip sijil.... Bengang dan naik pecah kepala nak menyiapkan 100 sijil sedangkan majlis berlangsung esok! Mama nak berkongsi ilmu untuk menaip sijil dengan mudah dan cepat.


step 1 : simpan nama yang nak ditaip tu dalam excell macam kat gambar

step 2 : dummy sijil kat word
Tekan tab mailing --> lepas tu start mail merge

step 3 : select reciepients pilih use existing list

step 4 : cari file nama kat excell kemudian open file tuh

step 5 : keluar macam kat gambar --> tekan sheet mana nama ditaip
(macam mama taip dalam sheet 1, makna tekan sheet 1 lee)

step 6 : letak kursor kat nama dan jawatan 
tekan insert merge field (tekan anak panah tepi bawah) : tekan nama dan jawatan

step 7 : bolehlee preview

step 8 : print kena klik finish and merge, kemudian print document..

Mudah kan? Mama harap ilmu ni boleh dikongsi bersama, terutama kepada guru-guru yang selalu kena jadi AJK Hadiah dan sijil. Kalau tak pun, guru tingkatan, mesti kena taip sijil koko akhir tahun ni, kan.....

You Might Also Like

6 Comment

  1. Memang letih kerja taip sijil ni.. memang senangkan kerja mail merge ni.

    ReplyDelete
  2. good tips..thanks kak...wat masa ni mas xkne lagi wat sjil bnyak sangat...still leh lagi

    ReplyDelete
  3. laaa senang je rupanaya... saya slalu buat manual jek. hahaha

    ReplyDelete
  4. tak pernah buat sijil lagi..heeee...done follow back u dear...salam kenal yaaa...^^

    ReplyDelete
  5. bagus perkongsian ini.. tak semua orang tahu kaedah yang cepat begini.. aiza pun baru tahu lepas baca entri ini..

    ReplyDelete
  6. di sekolah, sijil sllunya dibuat oleh mereka yg pakar...akak tak pernah buatpun..rasa macam susah sangat..
    Terima kasih atas perkongsian ni..
    Boleh cuba buat nanti..

    ReplyDelete

Komen mencerminkan diri kita. Segala komen yang ditulis diucapkan ribuan terima kasih. Jangan serik untuk menulis komen demi kebaikan bersama.

PING

CK Free Auto Backlink My Ping in TotalPing.com Personal Blogs
best blogs

Popular Posts

Blog Archive

Labels