Like Emas Like Powergold

Pages

@aimaniman |

Seronok atau Beban Kawin Muda?

Seronok atau beban? Mungkin patut dilihat juga tahap muda tu, kalau 23 tahun masih dikategorikan sebagai muda pada abad millineum ni tapi bagi orang dulu-dulu, sudah dianggap 'tua'...

Mungkin ramai yang dah membaca kisah pasangan kawin muda, perempuan berusia 12 dan suami 20 berakhir dengan penceraian talak 3 dalam usia perkahwinan baru meniti ulangtahun pertama! Ramai kata kawin muda baik untuk elak dosa, namun rentetan masalah sosial lain akan timbul jika pasangan muda tersebut bercerai dalam keadaan sebegini. Tambah parah jika pasangan tersebut sudah dikurniakan anak, perempuan muda yang 'belum matang' akan menjadi ibu tunggal tanpa kerjaya dan anak akan membesar tanpa ayah. Bayangkan apa akan terjadi pada 'keluarga kecil' ini, tambah2 jika keluarga lepas tangan? Sebenarnya, anak perempuan yang baru berusia 12 tahun, pada mama la, masih di bawah tanggungjawab ibu bapa. Bagaimana timbul isu 'takut dosa', 'takut terlanjur' dan 1001 macam takut lagi jika ibu bapa main peranan. Sepatutnya anak seusia 'janda muda 12 tahun' itu perlu dididik dengan ilmu agama dan ilmu duniawi sebagai bekalan untuk mereka 'membina' kehidupan sendiri nanti. Pada mama, dah cantik dah undang2 di Malaysia umur layak kahwin bagi wanita ialah 18 atau lebih awal pada usia 16 kerana pada usia tersebut, in sha allah kematangan sudah sedikit sebanyak dipupuk oleh ibu bapa. Semoga kisah pilu adik yang menjadi janda pada usia muda ini menjadi pengajaran bagi ibu bapa. Jangan mudah sangat 'melepaskan' tanggungjawab kita pada 'lelaki' lain semata2 untuk mengelak dosa. Tak berdosa dan tak bersedih ke kita apabila melihat anak yang kita besarkan dengan penuh kasih sayang tiba2 'dibuang' begitu sahaja oleh lelaki lain. Pada mama, saat membesarkan anak merupakan saat paling indah yang tak semua insan diberikan pengalaman berharga ni. Ada ibu bapa yang 'payah' melepaskan anak2 tapi kita harus akur kerana anak kita mungkin merupakan 'tulang rusuk' lelaki yang dicari2nya dan pada saat yang sesuai tu kita haruslah 'melepaskannya'juga. Semoga kisah pilu ini menjadi pengajaran juga pada mama agar memegang amanah mendidik anak2 dengan sebaik mungkin. Bagi masyarakat pula diharap dapat 'membantu' anak malang ini terutama kaum keluarganya. Semoga dia dibekalkan dengan ilmu bukan dicaci supaya dapat menjalani kehidupan baru suatu hari nanti ...
Published with Blogger-droid v2.0.10

Sudah baca sila komen

5 comments:

Nurzakiah Hanum said...

terpulang pada individu

❤Kamsiah❤ said...

muda bkn bermaksud 12,13 th...tp mungkin19,20 th..itu dikira kawen muda bg perempuan..
12 th...usahkan nak masak,uruskan rumahtangga..hadas kecil,besar pun tak tau beza lagi...

Khai♥Rin : anies said...

pd sy usia bkn ukuran tp tahap kematangan dan ilmu yg ada.

atuk said...

Assalamualaikum Mama

moga janda muda itu dalam pemeliharaan Allah

Nurul Aziz said...

Sy kawen muda, umur 21 pregnant, umur 22 dah ada anak. Sekarang umur 23.. masa awal-awal kawen dulu memang gaduh jugak la, sebab kawen dengan kapel memang beza kan.. tapi lama-lama alhamdulilah.. :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Template Edited By Cikgu Ma ♥ All Rights Reserved ©Aimaniman 20/12/2012